Tuinhuisje beitsen

Beste tuin collega’s,

Het is nu op de kop af 3 jaar geleden dat wij ons tuinhuisje hebben laten plaatsen. Wij hebben gekozen voor een huisje van 4 cm dik geïmpregneerd hout. Volgens afspraak met de verkoper hebben wij hem voor de winter 3 maal in de beits gezet hier na zou ons huisje voor enkele jaren beschermd zijn.

MAAR HELAAS… wij zijn nu 3 jaar verder en het geheel ziet er niet meer uit de beits komt van het huisje af en gaat bladeren.

Ik heb contact op genomen met de beits fabrikant, deze heeft mij bezocht op de tuin en het een en ander bekeken. Wij kregen het volgende advies: omdat het huisje geïmpregneerd is, had er een langere tijd tussen moeten zitten voor het geheel gebeitst kon worden. De impregneer is 9 van de 10 keer op olie basis waar de beits slecht of helemaal niet op hecht. Na plus minus een jaar kan men gerust gaan beitsen alvorens het geheel eerst te ontvetten, dan te schuren, weer af te nemen en dan beitsen maar. Met deze gang van werkwijzen is succes haalbaar. Ook werd mij aangeraden om de binnenzijde van het tuinhuisje van een beits laagje te voorzien. Als laatste goede raad vertelde deze man dat het aan te raden is om alle zijdes van het tuinhuisje te voorzien van een luchtrooster, dit voor het doorluchten en het behoud van het huisje in alle jaargetijden.

Wij schrijven dit niet om een ieder te verontrusten, maar hopen te helpen als u dezelfde problemen heeft als wij. Wij gaan er nu even tegenaan ONTVETTEN-SCHUREN-AFNEMEN-BEITSEN en dan vooral WEER GENIETEN!

Ik hoop dat ik een ieder een dienst heb kunnen bewijzen

Zie foto hoe het er uit ziet.

Vriendelijke groeten,

Peter en Jennie

• T.oosterling-kalkman, tuin 101 on 12 juli 2017 at 20:13
    • Beantwoorden

Vervelend Peter en Jennie, gelukkig hebben jullie nu goed advies gekregen.
    Een hoop extra werk. Veel succes ermee.

• Jan Jaap Kanis, tuin 37 on 19 juli 2017 at 18:47
    • Beantwoorden

Wij hadden dit soort problemen met de transparante beits die we de eerste keer gebruikten.
    We hebben het nu met dekkende beits geverfd. Na twee keer beitsen zijn we tevreden over het resultaat.