Gasflessen

Gas kopen bij de vereniging

U kunt gas kopen bij de vereniging. Tijdens de openingstijden van de kantine kunt u daar vragen om een nieuwe gasfles. Er wordt afgerekend bij de kantine en er wordt iemand opgetrommeld die de volle gasfles uit de voorraad pakt en een eventuele lege fles weer inneemt. Lege gasflessen dienen bij inlevering te zijn voorzien van een afsluitdop, indien deze ontbreekt wordt er 5 euro extra in rekening gebracht.

Het betreft gasflessen van 10 kg en de kosten zijn 35 euro per gasfles.

Let er op: de gasflessen blijven eigendom van de leverancier (Fa. VIS uit Waddinxveen). Er wordt ook geen statiegeld gerekend, u betaalt alleen voor het gas. De flessen kunnen alleen bij de vereniging worden vervangen en mogen niet aan derden worden aangeboden.

De flessen worden geleverd zonder slang en zonder drukregelaar!

De drukregelaar is noodzakelijk om het gas veilig te kunnen gebruiken. De drukregelaars en slangen zijn te koop bij de campingwinkels.

gasfles-10-kggasfles-10-kg-drukregelaar-propaan

Veilig met gasflessen

1. GEBRUIK EEN DRUKREGELAAR

De gasdruk in een gasfles wordt bepaald door de temperatuur. De druk is dus niet altijd gelijk. Om ervoor te zorgen dat uw gasapparatuur toch van een constante druk wordt voorzien, gebruikt u een drukregelaar. Let u er bij het aansluiten van de drukregelaar dan ook goed op dat deze dezelfde gasdruk aangeeft als de aan te sluiten apparatuur (30 of 50 mbar).

2. GOEDGEKEURDE GASSLANGEN

Gebruik voor uw gasflessen altijd een goedgekeurde propaangasslang. Beperk de lengte van de slang tot maximaal 1 meter. Gebruik slangklemmen aan beide kanten, zodat de slang nooit losschiet. Om uitdroging te voorkomen, is het
belangrijk dat u de slang minimaal 1 keer per 2 jaar vervangt. Een goedgekeurde gasslang herkent u aan de opdruk NEN 5654 en het productiejaar.

3. NIET ROKEN

Propaangas is een brandstof. Zorg er daarom altijd voor dat bij het aansluiten of verwisselen van gasflessen niet wordt gerookt en dat er geen open vuur in de buurt is.

4. KRAAN DICHT NA GEBRUIK

Bij het aansluiten en verwisselen van de gasfles moet u zorgen dat alle apparatuur afgesloten is en de gaskraan dicht. Draai de kraan dicht na elk gebruik, ook bij lege gasflessen.

5. ZORG VOOR VENTILATIE

Zet uw gasflessen altijd in een goed geventileerde ruimte, zodat eventueel vrijgekomen gas niet in de ruimte kan ophopen. Vrijgekomen propaan-gas zakt naar het laagste punt.  Zet, waar mogelijk, uw gasfles buiten. Niet-aangesloten gasflessen moeten buiten worden opgeslagen.

6. MET DE HAND OPENEN

Draai de gaskraan altijd met de hand open. Gebruik nooit gereedschap of geweld om een kraan los te draaien. Krijgt u de gaskraan niet zelf geopend, breng de gasfles dan terug naar uw leverancier.

7. ZET UW FLES RECHTOP

Als de temperatuur stijgt, gaat ook de temperatuur (en dus de druk) in uw gasfles omhoog. Plaats uw gasfles daarom rechtop en, indien mogelijk, in de schaduw, of op een koele plaats. Graaf uw gasfles ook niet in, want dan valt de druk weg.

8. FLES EN HOOFD KOEL HOUDEN

In geval van brand, zo snel mogelijk de gaskraan dichtdraaien en de gasfles verwijderen. Als dit niet kan, koel dan de gasfles vanaf veilige afstand met water. Neem geen onnodige risico’s en waarschuw de brandweer via alarmnummer 112.